1.0 PENGENALAN
Strategi komunikasi
yang berkesan merupakan asas ataupun perkara pokok yang perlu diberi perhatian
yang menyeluruh agar proses pencerapan penerimaan khalayak sasaran dapat
dicapai pada tahap paling optimum dan matlamat serta idea yang ingin diutarakan
sampai ke dalam masyarakat. Sehubungan itu penggunaan medium, perkakasan dan
kaedah pelaksanaan perlu selari dengan matlamat sesebuah kempen. Bagi
memudahkan untuk membuat penilaian terhadap sesebuah keberkesanan strategi
komunikasi yang berkesan, maka Kempen Keselamatan Jalan Raya akan digunakan
sebagai sebuah barometer dalam membuat penilaian dan perbandingan.
Melalui
perangkaan yang dijalankan, sebanyak RM 9 bilion ringgit terpaksa dibelanjakan
oleh pihak syarikat insurans untuk menanggung kos akibat daripada kemalangan
jalan raya. Ini merupakan satu nilai yang sangat tinggi dan dapat dibayangkan
betapa ramainya rakyat Malaysia yang terbabit dalam kemalangan jalan raya
terutama menjelang musim musim perayaan. Statistik kemalangan jalan raya bagi
penggal sesi Januari hingga November bagi tahun 2010 dan 2011 seperti di Lampiran A menceritakan betapa kadar
kematian akibat kemalangan jalan raya meningkat sebanyak 0.2% daripada tahun
yang sebelumnya. Dengan jumlah kematian seramai 6307 orang bagi tahun 2011, ia
merupakan satu jumlah kehilangan jiwa yang sangat besar bagi sesebuah negara.
Dimana silapnya sedangkan belbagai usaha dan kempen telah dilakukan dalam usaha
menanggani permasalahan ini hingga meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara
yang mempunyai kadar kematian tertinggi di mata dunia akibat daripada insiden
kemalangan jalan raya.
Maka,
keberkesanan kempen perlu dilihat secara menyeluruh melalui strategi komunikasi
berkesan yang dijalankan oleh pihak – pihak yang berwajip dalam usaha
menanggani masalaha ini. Perlu dilihat dimana kekuatan kempen tersebut dan
adakah berlaku ‘communication breakdown’ hingga menyebabkan usaha yang telah
dijalankan sekian lama masih lagi belum memperlihatkan hasil yang optimum.
2.0 OBJEKTIF KEMPEN KESELAMATAN JALAN RAYA
Objektif utama kepada
kempen ini sudah semestinya memberi serta memupuk kesedaran masyarakat terhadap
pengertian pemanduan berhemah bagi mengelakkan berlakunya kemalangan dijalan
raya. Dalam erti kata lain, kerajaan berusaha untuk meminimumkan serendah
mungkin kadar kemalangan yang dilihat meningkat secara berterusan. Dan objektif
ini akan dicapai sekiranya matlamat dan dasar tersebut dapat disalurkan ke
dalam masyarakat melalui medium yang berkesan.
Kempen ini selain cuba
untuk mengurangkan kadar peratusan kemalangan, ia juga bersifat untuk mendidik
para pengguna jalanraya dalam jangka masa panjang untuk lebih berhemah dan
menyayangi jiwa. Pendidikan kepenggunaan adalah jauh lebih penting kepada para
pengguna jalan raya dalam usaha mencapai
objektif sasaran.
Maka
di sinilah terlihatnya betapa peri penting Strategi Komunikasi yang bertepatan
dan bersesuaian perlu digunakan dalam usaha mendapatkan hasil yang paling
maksimum.
3.0 KAEDAH PELAKSANAAN
Kertas
kajian ini melihat kaedah pelaksanaan kempen melalui penelitian dan pembacaan
serta statistik yang dikeluarkan oleh pihak – pihak yang berwajip untuk
disesuaikan melalui prinsip strategi komunikasi yang berkesan agar hasil
penemuan dapat dioptimumkan agar pelaksanaan dan penggunaan medium, visual
serta objektif sasaran dapat dimaksimumkan. Maka dengan itu, sasaran kempen
untuk mengurangkan kadar kemalangan jalanraya dapat dicapai agar usaha kerajaan
akan menampakkan hasil dan tidak sia sia.
Oleh
yang sedemikian, kaedah pelaksanaan kempen sedia ada akan diukur dari segi
kekuatan dan kelemahan kempen yang sedang dijalankan agar setiap yang baik itu
akan diteruskan dan pada sudut yang memperlihatkan kelemahan dapat dibuat
penambah baikkan.
4.0 KHALAYAK SASARAN
Khalayak sasaran
merupakan pengguna jalanraya dari pelbagai jenis kenderaan. Ini untuk
memastikan pengguna jalanraya lebih berhemah dalam penggunaan seharian lebih –
lebih lagi pada musim musim perayaan agar kadar kemalangan jalanraya yang
melibatkan kehilangan jiwa dan kerosakan dapat dikurangkan ketahap paling
minimum.
5.0 KEBERKESANAN PELAKSANAAN – KEKUATAN DAN
KELEMAHAN
Kajian dilakukan
dengan melihat kekuatan dan kelemahan kempen dari sudut strategi komunikasi.
5.1 KEKUATAN
Beberapa elemen
dilihat menjadi kekuatan kepada kempen keselamatan jalan raya ini yang telah
pun dilaksanakan oleh pihak yang berwajip. Perkara – perkara tersebut menepati
konsep yang digunapakai dalam strategi komunikasi. Antara perkara yang dilihat
bersesuaian adalah seperti peneranggan di bawah.
5.1.1 Kadar Saman Yang Tinggi
Tidak dapat perbaharui
lesen dan cukai jalan. Sebagaimana yang dilakukan bagi pertengahan tahun 2010
hingga awal tahun 2011. Kesan sangat ketara. Pengguna jalan raya lebih berhemah
semasa pemanduan. Melalui aspek strategi komunikasi, kadar sama yang tinggi ini
secara tidak langsung menyatakan kepada para pengguna bahawa memandu laju atau
merbahaya, akan dikompaun pada kadar yang akan merugikan pengguna. Maka,
sebagai pengguna yang bijak dan tahap ekonomi yang merudum pada hari ini, maka
pengguna akan lebih berhati – hati untuk mengelakkan dikenakan saman.
Secara jelasnya,
inovasi ini dilihat sampai kepada pengetahuan masyarakat sebagai khalayak
pengguna. Justeru itu, boleh dikatakan medium komunikasi yang digunakan adalah
tepat serta bersesuaian.
5.1.2 Hebahan Melalui Media Massa dan Cetak
Menggunakan medium
komunikasi asas agar capaian khalayak dapat dioptimumkan sebanyak mungkin agar
saranan dan hasrat kerajaan tercapai. Maka dalam situasi ini, pihak kerajaan
melalui kementerian – kementerian yang bersangkutan, telah mengunakan medium
media massa dan media cetak dengan seoptimum mungkin agar capaian khalayak
sasaran dapat disebar secara menyeluruh, efektif dan luas.
Dewasa ini boleh
dikatakan semua pemilik kenderaan mendengar radio dan menonton televisyen.
Malah kekerapan mereka untuk membaca akhbar juga tinggi. Menurut kajian yang
dilakukan oleh Mines Event Management, Tabiat membaca di kalangan rakyat
Malaysia telah meningkat sejak kebelakangan ini. Ia adalah atas usaha kerajaan
melaksanakan pelbagai inisiatif dan kempen yang berkaitan dengan membaca. Walau
bagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa masih ada ruang untuk peningkatan.
Menurut statistik, rakyat Malaysia membaca sebanyak 8 sehingga 12 buku setahun,
sementara yang lain menyukai bahan bacaan ringan seperti majalah dan akhbar. Hasil
kajian ini, jelas menunjukkan bahawa melalui penambahan bilangan minat membaca
rakyat Malaysia, maka pendekatan melalui hebahan menerusi media cetak adalah
tepat dalam usaha menyampaikan maklumat berkaitan dengan kempen keselamat jalan
raya untuk perhatian dan tindakan semua khalayak pengguna.
Kempen ini merupakan
satu bentuk nasihat kepada masyarakat. Maka nasihat perlu dilakukan dengan
berulang – ulang dan sentiasa dekat kepada golongan sasaran. Maka pengulangan
yang dilakukan melalui iklan dan hebahan sama ada dalam saluran media massa
ataupun media cetak, akan membuatkan rakyat lebih peka kepada isu keselamatan
jalanraya. Penggunaan semua jenis medium yang ada adalah untuk mendapatkan High Performance Goals ( Matlamat Pencapaian Yang
Tinggi ) sebagai matlamat utama. Maka saluran media cetak dan massa dilihat
mampu membantu kearah tersebut.
5.1.3 Kempen Kesedaran Di Laluan Laluan Tol Utama
Antara elemen yang
diterapkan melalui strategi komunikasi ialah aspek fokus dalam apa yang cuba
disampaikan. Sehubungan itu, kerap dilihat dalam usaha untuk menjayakan kempen keselamat jalanraya
ini, kerajaan sering membuat program – program pelepasan dan menyampaikan
artikel – artikel keselamatan dan bahana kecelakaan jalanraya kepada pengguna
di laluan – laluan utama tol lebih – lebih lagi pada musim musim perayaan.
Dengan itu, fokus
kempen akan terus sampai kepada khalayak sasaran yang diinginkan. Maka disitu
juga akan berlaku proses komunikasi interaktif antara agen kempen kepada
pengguna jalanraya. Di mana agen kempen akan mengingatkan para pengguna agar
sentiasa berhati hati dalam proses pemanduan agar selamat tiba di tempat yang
hendak dituju.
Ini akan membuatkan
pengguna lebih dekat kepada kesan kempen, dan ingatan yang dilakukan secara
terus kepada mereka pada hari yang berkenaan adalah jauh lebih efektif jika
dibandingkan dengan ingatan – ingatan melalui akhbar dan massa.
5.1.4 Pemasangan Papan Tanda
Gilchrist (1994) mengatakan a message is any symbol or collection of
symbols which has meaning or utility. Ini menunjukkan bahawa simbol atau
apa jua tanda yang boleh berdiri dengan sendirinya akan bertindak sebagai mesej
kepada pengguna. Sehubungan itu, pihak berkuasa tempatan terutamanya, kerap
menggunakan papan tanda dan juga ‘billboard’ sebagai wadah peringatan kepada
pengguna akan pemberitahuan kawasan – kawasan yang kerap berlaku kemalangan,
statistic kemalangan di kawasan – kawasan tertentu, keadaan jalan raya, selekoh
dan sebagainya lagi seperti mana yang kerap kita lihat di jalan raya.
Ini kerana menurut Gilchrist, tanda tanda
berkenaan merupaya member mesej kepada pengguna dan ia secara tidak langsung
member peringatan dan amaran tentang keadaan di sesuatu tempat agar pemandu
jauh lebih berhati – hati dan berwaspada dalam pemanduan untuk mengelakkan
kemalangan. Ini merupakan satu lagi aspek strategi komunikasi yang berkesan
yang telah diguna pakai dalam usaha
menjayakan kempen keselamatan jalan raya ini.
5.1.5 Pemasangan
Kamera Sistem Penguatkuasaan Autotmatik
Pemasangan Kamera
Sistem Penguatkuasaan Automatik ( AES ) yang dijalankan secara 4 fasa terutama
bagi laluan di Lebuhraya Utara Selatan serta kwasan – kawasan strategik di
sekitar Kuala Lumpur dilihat mampu mengurangkan kadar kemalangan di kawasan –
kawasan yang berkenaan.
Sistem
ini dilihat terbukti berkesan dalam mendidiplinkan pengguna jalan raya di
Malaysia. Untuk makluman, site mini telah lama dipraktikkan penggunaannya di
negara – negara seper Amerika Syarikat, Australia, Eropah, China dan Korea
Selatan dalam usaha mereka mendidik pemandu dan pengguna jalan raya. Konsep yang teruji berkesan di negara –
negara tersebut, maka teknologi berkenaan diserapkan oleh kerajaan Malaysia
untuk diguna pakai di sini. Sebagaimana yang telah diperkatakan tadi, sebarang
simbol, mercu, arca atau apa sahaja yang berupaya menyampaikan mesej ada bahaya
atau tindakan akan dilakukan jika pengguna menyalahi peraturan jalan raya, ia
secara sendirinya berupaya mengingatkan pengguna agar lebih berhati – hati dan
berhemah dalam pemanduan.
5.2 KELEMAHAN
Walaupun
terdapat kekuatan dalam senarai kempen, namun dilihat ia masih belum mencapai
sasaran yang diinginkan. Kadar kemalangan masih lagi tinggi lebih – lebih lagi
bila menjelang musim – musin perayaan. Ini terjadi kerana beberapa aspek
penting di dalam strategi komunikasi tidak dititik beratkan oleh pihak yang
berkenaan.
Kesilapan
dalam penggunaan dan pendekatan komunikasi yang dilakukan, maka berlakulah
‘communication breakdown’ hingga matlamat sasaran yang mahu dicapai tidak
sampai kepada golongan khalayak. Antara kesan atau kegagalan menggunakan medium
komunikasi yang betul adalah seperti berikut.
5.2.1 Gangguan
Psikologi - Pengiktirafan Kepada Golongan Mat Rempit
Melalui PUTRA UMNO –
maka mat rempit menganggap mereka satu komuti yang diiktiraf oleh kerajaan dan
mulalah besar kepala. Ini merupakan satu bentuk gangguan dan halangan dalam
komunikasi. Disatu sudut kita melihat budaya dan gejala mat rempit ini banyak
menyumbang kepada kadar kemalangan yang tinggi ekoran sikap mereka yang digambarkan
sering memandu dengan keadaan yang merbahaya dan mengundang kecelakaan nyawa.
Namun disatu sudut lagi, pengiktirafan daripada golongan PUTRA UMNO ini cuba
memperlihatkan sisi baik golongan mat rempit. Ini membuatkan berlakunya
percanggahan identiti dan kefahaman kepada golongan tersebut.
Salah satu elemen yang
mengagalkan komunikasi bila wujudnya situasi gagal menanggani situasi sikap
yang tidak beretika ( Confront Unethical Behavior ). Situasi ini berlaku
dalam kes PUTRA UMNO ini. Pengiktirafan yang mereka berikan kepada golongan
ini, menyebabkan para mat rempit merasakan mereka berada dalam situasi pihak
yang benar. Maka gejala yang cuba dibendung ini akan mengalami kesukaran untuk
mencapai objektif sasaran.
5.2.2 Sistem Speed Trap
Kaedah
kerajaan yang masih lagi menyorok – nyorok dan bersemnbunyi dalam membuat
jangkaan perangkap laju dilihat satu usaha yang mengagalkan kempen keselamatan
jalan raya. Pada suatu waktu, kerajaan telah berjanji untuk tidak lagi
menggunakan kaedah bersembunyi ini. Namun itu dilihat tidak berlaku dewasa ini.
Perlu diingat bahwa minda manusia takut kepada sesuatu yang dilihat. Dalam
situasi ini kerajaan dilihat sebagai tidak jujur dalam usaha cuba untuk
optimumkan kadar peningkatan peratusan saman dengan kaedah saman laju dan saman
ekor.
Sedangkan
melalui startegi komunikasi perlu ada unsur Openess
and Candor ( Keterbukaan dan Kejujuran ). Frasa ini jelas memperlihatkan
betapa untuk mencapai sasaran objektif kempen, usaha yang dilakukan perlu lebih
terbuka dan jujur. Sudah menjadi resmi manusia, mereka hanya takut apabila
bahaya atau kesan itu terlihat di depan mata. Mereka akan mula mematuhi had
kelajuan jalan raya sekiranya terpampang didepan mereka perakam – perakam pandu
laju. Ini akan mendidik mereka untuk lebih bersopan santun dan berjaga – jaga.
Selain itu, ia turut membantu pemandu lain daripada terlibat sama kepada
insiden kegelojohan para pemandu yang tidak bertamadun.
5.2.3 Kempen Pada Musim Perayaan
Acap kali program
program seperti Ops Sikap dan Ops Laju ini dijalankan diwaktu musim perayaan.
Kita tahu ia merupakan waktu puncak jumlah kenderaan berada paling tinggi di
jalan raya. Namun ia perlu diteruskan walaupun pada hari hari biasa. Inadequate Information ( informasi yang tidak
lengkap ). Pendedahan, peringatan adalah perlu secara berterusan. Maklumat dan
peringatan sentiasa perlu disalurkan kepada masyarakat pengguna. Ini kerana
penggunaan jalanraya dilihat sebagai rutin yang berlaku setiap hari cuma
puncaknya adalah pada musim – musim perayaan.
Memang melalui strategi komunikasi, masa yang
bertepatan perlu difokuskan dan dititk beratkan agar sasaran dapat dicapai,
tetapi bagi kes Kempen Keselamatan Jalanraya ia perlu sepanjang masa sehingga
sasaran untuk mengurangkan kadar kemalangan dan mendidik jatidiri para pengguna
dapat diterapkan sepenuhnya.
Penekanan yang diberi hanya pada musim – musim
perayaan hanya akan menimbulkan persepsi bahawa diluar musim perayaan
kemalangan tidak akan berlaku. Jadi persepsi inilah yang menyebabkan ianya
menyalahi strategi yang berkesan. Ia seharusnya sentiasa berpanjangan dan
diperingatkan sepanjang masa kepada pengguna. Pengulangan dan keberlangsungan
yang berterusan boleh memupuk sikap Cultivate
Empathic Listening ( Amalkan Sikap Mendengar dengan Perasaan ) di dalam
diri pengguna / khalayak sasaran.
5.3.4 Informasi Yang Berlebihan
Reasons For Communication
Failure is Information Overload ( Informasi Yang Berlebihan ). Pernyataan itu jelas
menunjukkan bahawa informasi yang berlebihan juga boleh menyebabkan kegagalan
sesebuah kempen atau berlakunya kesilapan pemahaman.
Sebagaimana yang kita lihat, menjelang musim – musim
perayaan, terlalu banyak peringatan dan agensi yang menjalankan kempen –kempen
keselamatan jalan raya. Kekerapan sebegini adakalanya akan menimbulkan
Susana jemu pada khalayak sasaran. Ia
juga akan menerbitkan persepsi ‘rutin’ menjelang musim perayaan. Khalayak akan
menganggap bahawa bila tiba musim perayaan, kempen sebegini akan timbul
sebagaimana jualan – jualan ‘mega sale’ yang hanya akan member impak yang
sedikit kepada pengguna sedangkan hasrat kerajaan adalah untuk meminimumkan
jumlah kemalangan.
Justeru itu, seperti yang telah diperkatakan sebelum
ini, kempen sebegini perlu berterusan pada kadar yang terkawal dan bukan
menunggu untuk dilambakkan hanya pada musim – musim perayaan sahaja. Dengan
prinsip dan amalan yangberterusan, ia lebih mendidik dan berkesan kepada
khalayak sasaran.
6.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, dalam
usaha kerajaan mencapai hasrat
kemalangan sifar dan capaian objektif Kempen Kemalangan Jalan Raya, pendekatan
yang betul melalui Strategi Komunikasi yang berkesan perlu dilaksanakan. Ini
untuk memastikan impak dan kesan yang menyelurh serta tercapai.
Kadar
kemalangan yang tinggi dilihat sentiasa menghantui kita lebih – lebih lagi
dimusim – musim perayaan. Ekoran itu satu tindakan bersepadu yang lebih jitu
dan efisien perlu dilaksanakan. Untuk mencapai sasaran tersebut, kesemua elemen
strategi komunikasi yang berkenaan perlu diguna pakai dan dipraktikkan agar kelemahan
– kelemahan yang dinyatakan sebelum ini dapat diperbaiki.
No comments:
Post a Comment